Igår diskuterade vi i riksdagsgruppen frågan om sjukförsäkringen och jag kunde med stolthet sedan se Barbro Westerholm i nyheterna där hon aviserade att Fp tillsammans med allianskollegorna nu ska se över reglerna en vända till för att rätta till det som rättas kan i syfte att enskilda sjuka inte ska falla mellan stolarna.

När frågan behandlades sent i vintras kritiserade jag förslagets effekter i partistyrelsen och Fp beslutade då att tillsammans med alliansen göra smärre justeringar när det gäller sjuka men också att man ska slippa söka arbete i hela landet. Detta räkte uppenbarligen inte.

Låt mig slå fast att jag tycker att lagen är mycket bra, den behövs och den ansats vi har i alliansen är rätt – vi ska förebygga isolering, passivitet och ge alla individer en chans att komma tillbaka. Så tänkte inte den socialdemokratiska regering under sitt styre. Utanförskapet växte bara.

Men regelverket måste justeras om det drabbar de som behöver samhället yttresta skydd, därför välkomnar jag detta beslut och jag kommer att bevaka denna fråga vidare.